Bacaan
merupakan kata terdapat daripada kata dasar ‘baca’. Terdapat pelbagai makna
bacaan dengan merujuk kepada penggunaannya dalam sesuatu konteks ayat.
Berdasarkan Kamus Dewan Edisi Keempat, bacaan merujuk bahan untuk dibaca
seperti bacaan ringan yang terdiri daripada majalah, komik dan sebagainya, cara
membaca seseorang seperti bacaan Al-Quran oleh qariah dalam pertandingan
Tilawah Al-Quran, hasil yang dibaca seperti sukatan sesuatu ujian makmal atau
mekanikal dan sesuatu tempat yang digunakan untuk membaca seperti bilik bacaan.
Oleh sebab pengertian bacaan jarang dibincangkan oleh pakar-pakar bidang
bacaan, mereka lebih memfokuskan kepada pengertian konsep membaca.
Atan Long (1978) menjelaskan bahawa
membaca merupakan proses yang melibatkan kebolehan pembaca mengenal dan
menterjemah lambang-lambang kepada bunyi bahasa dan seterusnya memahami makna
atau tanggapan yang disampaikan oleh tulisan tersebut (Khairuddin Mohamad,
42:2011). Menurut Goodman (1973) membaca ialah proses psikolinguistik yang
bermula daripada pembaca mengamati perkataan yang terdapat dalam teks yang
dibaca sehinggalah terbentuknya makna berdasarkan pengamatan tersebut (Hasan
Hj. Mohd. Ali, 1997).
Selain itu,
menurut Clay (22:1991) membaca juga merupakan proses pembaca mampu mengekstrak
atau mendapatkan beberapa kiu-kiu daripada teks dan menghubungkaitkan kiu-kiu
tersebut bagi memudahkan pembaca untuk memahami makna teks tersebut (Suzanne I.
Barchers, 14:1998). Kesimpulannya, membaca merupakan proses seseorang pembaca
menghubungkaitkan urutan ayat-ayat yang terdapat dalam sesuatu teks bagi
mendapatkan makna yang disampaikan oleh penulis teks tersebut.
Terdapat juga beberapa pendapat lain tentang definisi membaca
- Menurut Meithy Djiwatampu (2008: 38), membaca adalah suatu kegiatan kompleks yang melibatkan serangkaian proses mental.
- Menurut Yahya Othman (2006: 27), secara umumnya membaca adalah apa yang berlaku apabila seseorang melihat teks dan menetapkan makna pada simbol yang tertulis dalam teks.
- Menurut Ismail Kusmayadi et. al. (2006:19), membaca bukannya harus hafal kata demi kata atau kalimat demi kalimat yang terdapat dalam bacaan, melainkan bisa memahami apa yang terkandung dalam bacaan. Dengan kata lain, membaca merupakan proses yang kompleks. Proses ini melibatkan kegiatan fasik dan mental.
- Robert Lado (1964) menyatakan membaca sebagai mengungkap pola-pola bahasa daripada bentuk tulisannya.
- Harris dan Sipay (1980) telah mendefinisikan membaca sebagai suatu proses memperoleh tafsiran yang bermakna tentang lambang-lambang bercetak atau bertulis.
- Kenedy (1981) mendefinisikan bacaan sebagai keupayaan seseorang untuk mengecam bentuk visual iaitu lambang-lambang grafik yang mewakili bahasa atau perkataan serta menghubungkan bentuk itu dengan bunyi atau makna yang telah diketahui.
- Steinberg (1982) mendefinisikan proses membaca sebagai satu bentuk komunikasi dan tujuannya adalah untuk memberikan maklumat melalui bentuk-bentuk bertulis.
- Marohaini Yusoff (1989) telah menyatakan bahawa proses membaca ialah perlakuan yang kompleks dan tidak dapat diperhatikan. Terdapat dua komponen kemahiran utama yang dipersetujui wujud dalam kemahiran membaca iaitu kemahiran mengenal atau mengecam perkataan dan kemahiran memahami apa yang dibaca.
- Zulkifley Hamid (1994), menyatakan membaca sebagai proses pembaca mengenal lambang-lambang tulisan, menterjemahkannya kepada bentuk bunyi yang dilambangkan dan mendapatkan makna bagi bentuk tulisan tersebut.
- Ismail Kusmayadi et. al (2006). Be Smart Bahasa Indonesia. Bandung: Grafino Media Pratama.
- Meithy Djiwatapu (2008). Membaca untuk Belajar. Indonesia: Balai Pustaka.
No comments:
Post a Comment