Model Top-down merupakan
proses dalam pembacaan seseorang pembaca dan pergerakan bahan bacaannya yang
masih bersifat linear tetapi bergerak dari atas ke bawah (Yahya Othman,
27:2003). Model yang berasaskan model psikolinguistik oleh Goodman ini lebih
mengutamakan peranan pembaca semasa memahami teks yang dibaca. Pembaca
menggunakan pengetahuan bahasa dan pengalaman yang sedia ada bagi mengaitkannya
dengan makna yang terdapat di dalam teks bagi memudahkannya untuk memahami teks
(Rajah 1).
Selain itu, pembaca
juga boleh memahami teks walaupun mereka tidak mengenal setiap perkataan yang
dibaca. Hal ini kerana pembaca memfokuskan untuk mendapatkan maklumat tanpa
mementingkan tatabahasa dalam teks. Oleh yang demikian, makna lebih diutamakan
berbanding perkataan. Sekiranya pembaca terjumpa perkataan yang sukar, bacaan
akan diteruskan sehingga pembaca memahami maklumat yang terdapat dalam teks
tanpa perlu mencari makna perkataan-perkataan sukar tersebut.
Kebergantungan terhadap pengetahuan
sedia ada akan menyebabkan pembaca kurang membaca keseluruhan teks secara lebih
terperinci. Goodman turut menyatakan bahawa pemprosesan teks bermula dalam
minda pembaca ( Harison Mohd Sidek, 5:2010) apabila pembaca membawa bersama
pengetahuan, jangkaan, andaian dan soalan pada teks bagi memberikan makna
kepada teks. Pembaca juga menggunakan isyarat sintaksis dan semantik Secara
ringkasnya, pemahaman makna teks disebabkan oleh makna dibawa oleh pembaca ke
dalam teks dan bukannya berpunca daripada teks.
No comments:
Post a Comment