Assalamualaikum


Thursday, April 25, 2013

MODEL INTERAKTIF




Teori membaca mengikut model ini membincangkan penguasaan membaca berdasarkan pembentukan makna melalui interaksi pembaca dengan teks yang dibaca. Hal ini bermakna pembaca yang bertanggungjawab untuk memberi atau membina makna yang bersesuaian terhadap teks yang dibaca. Situasi ini menunjukkan proses interaksi antara pembaca dengan bahan yang dibaca berlaku yang mana pembaca akan cuba menguasai, menyimpan dan menggunakan pengetahuan sedia ada untuk membuat perkaitan dengan bahan yang dibaca. Penggunaan model ini merupakan model yang memberi gambaran kepada pembaca tentang situasi sebenar yang berlaku ketika proses membaca berlaku.
Seterusnya, model interaktif ini juga merupakan gabungan daripada dua model membaca, iaitu model Bottom-up dan model Top-down. Hal ini kerana model Bottom-up dan model Top-down ini akan wujud secara bersilih ganti atau hadir secara serentak bergantung pada pemboleh ubah pembaca dan pemboleh ubah teks. Dalam proses membaca, pembaca akan membaca dengan menggunakan model top –down untuk memahami bahan yang dibaca walaupun tidak mengenal setiap perkataan yang hadir dalam teks bacaan, kemudian pembaca akan beralih kepada model Bottom-up untuk mengetahui makna yang diberikan kepada setiap perkataan yang dibaca bersesuaian dengan huruf-huruf atau perkataan-perkataan yang hadir dalam teks yang dibaca. Keadaan ini menunjukkan pembaca telah menggunakan kedua-dua model ini secara bersilih ganti bagi menguasai kemahiran membaca selain mendapatkan makna bagi teks yang dibaca dengan berkesan dan betul.
Selain itu, model Interaktif ini juga merupakan model yang menggunakan keupayaan kognitif pembaca. Hal ini kerana semasa proses pembacaan, pembaca perlu memikirkan makna yang dikira bersesuaian dengan bahan bacaan dan membuat perkaitan antara pengalaman atau pengetahuan sedia ada pembaca dengan pengetahuan baharu yang baru diperoleh daripada aktiviti pembacaan yang berlangsung. Dalam model ini juga, pembaca akan menggunakan bahan bacaan sebagai input, manakala makna yang telah dirumuskan daripada bahan bacaan bertindak sebagai output (pengetahuan) kepada pembaca. 

No comments:

Post a Comment